Op zn Surinaams - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Esther Jong - WaarBenJij.nu Op zn Surinaams - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Esther Jong - WaarBenJij.nu

Op zn Surinaams

Door: Es

Blijf op de hoogte en volg Esther

09 Mei 2008 | Suriname, Paramaribo

Hallo lieve mensen!

Nou.. eindelijk weer even een update vanuit de (vieze, bouwvallige) Miamistraat, maar over die sores straks meer:) Het is alweer een tijd geleden dat ik wat heb geschreven, dus weer even tijd voor een update! Alles gaat hier goed, met uitzondering van onze woonsituatie. Even een korte samenvatting van alle troubles hier in huis:
- Op koninginnedag hield het water ermee op. Wat dus resulteerde in niet kunnen douchen (en als het wel kon: pisstraaltjes), de wc niet kunnen doorspoelen, niet kunnen afwassen.. you don`t miss your water till the well runs dry zeggen ze dan.. anyway, allemaal ontzettend vervelend dus.
- De wc in de badkamer van Tien en mij is al 3 weken kapot. Wij spoelen dus al drie weken door door een emmer te vullen en deze heel primitief in het toilet te lozen in de hoop dat alles weggaat. En hoe doen wij dat al we geen water hebben? Juist. Je kunt je voorstellen wat voor vieze bende het hier is. De helft van de emmer gaat er altijd naast (na een avondje stappen helaas over je eigen voeten..) en het kan natuurlijk gewoon niet.
- Onze huisbaas is er een uit de klasse 'terror'. Al die dingen die mis gaan, daar bellen wij hem natuurlijk over. Vaak neemt hij niet op, reageert niet of hij belooft dingen die hij niet na komt. Na al die verschillende dingen (kapotte waterkoker, bedden die je een zwerver nog niet aan zou bieden, licht dat kapot is) was bij ons vieren echt het kookpunt bereikt. Toen hij er begin deze week dan zelf was om net te doen alsof hij bezig was bij de watertank, is het dan ook geescaleert. We hebben alle 4 staan schelden en krijsen op hem, ik ben nog nooit zo kwaad geworden op een volwassen man. Er viel geen discussie met hem te voeren, hij gedroeg zich heel kinderachtig 'jij begon!' en alles was uiteindelijk onze schuld. Nu is het stagebureau aan het bemiddelen want we willen gewoon ons geld terug voor de laatste maand. No way dat ik 150 euro gaan neertellen voor zo'n bouwval als hier. Het is echt zo'n mooi huis maar hij laat de boel echt verpauperen (chiel, excuses maar 'pauper' is echt het enige toepasselijke woord hier;))

Toch kwam het uiteindelijk zo dat er wel actie werd ondernomen hier, en het leek allemaal beter te gaan. Wc werd gemaakt, licht in de douche deed het weer en het water scheen het weer te doen. Tot het moment dat ik het kamertje waar Amy in komt te slapen (die morgen aankomt op Zanderij, joepie!) even controleerde om de boel een beetje aan kant te maken. Ik open de deur, en de eerste gedachte die in me opkomt is 'he, er is gedweild'... De druppels pis kwamen uit het plafond, het bed en de klamboe zijn doorweekt van de natheid.. de wc die gemaakt zou moeten zijn lekt dus als een malle. Wat wil je ook als de spoelbak scheef hangt. Onze eigen badkamer staat blank.. ik leef echt in een hele slechte B-film op dit moment! En dat allemaal als ik bezoek krijg... ik ben op dit moment echt laaiend, ik moet die Jay niet tegenkomen nu. Dean is nu een huis voor ons aan het regelen en als het een beetje meezit verhuizen we vandaag nog.. allemaal heel snel maar ik kan hier niet meer blijven. Zoveel gedoe en gezeik kan ik niet aan de laatste 3 weken dat ik hier ben! Ik laat jullie weten hoe het afloopt...


Dan nu tijd voor de leukere dingen! Marit en ik zijn begonnen met de huiswerkbegeleiding en het slaat aan! Mijn kiddo's doen netjes hun best, ik heb huiswerkboekjes gemaakt waarin ik hun vorderingen bijhoud en ik heb laatst rekenenrepetitie met ze geoefend en de helft van een onvoldoende naar een voldoende geschopt! (zie foto voor bewijs:)) Dit is maar weer een een bewijs dat de helft van de kinderen dus gewoon niet genoeg heeft aan de uitleg in de klas... die extra oefening tijdens bijles is dus hard nodig. Maar ik weet ook heel goed dat het ophoudt het moment dat ik hier weg ben. In ieder geval heb ik voor mezelf wel datgene bereikt, en dat is dat ik weet dat ik in ieder geval een paar kinderen heb kunnen helpen hun gemiddelde op te krikken! Stage loopt ook op zn eind, 21 mei in mn laatste dag en ivm pinksteren heb ik nog maar 5 stagedagen te gaan.. het vliegt! Het wordt nu echt aftellen en dat is een heel dubbel gevoel. Moet bijna die mooie tijd hier afsluiten en wil heel graag wel en niet weg. We zien wel hoe het gaat eenmaal op zanderij 31 mei haha!

Verder gaan we nog een afsluitende trip doen met de meiden, we gaan 4 dagen naar de voltzberg en de Ralleighvallen, ligt echt in het diepe binnenland van Suriname. 22 tot 26 mei gaan we dat doen, en dan kunnen we daarna mooi afsluiten!

Maar eerst morgen mn lieve zus van het vliegveld halen... ik hoop dat ik haar mag verwelkomen in een mooi schoon huis en anders vinden we ook wel weer een oplossing. In ieder geval komt na hun bezoek weer een verhaal met fotos, en dat weten jullie ook meer over mijn thuissituatie op dat moment!

Lieve allemaal, tot over 3 weekjes!
Bigi Brasa van Es

  • 09 Mei 2008 - 19:27

    Chiel:

    even als eerste reageren hoor!
    Kus RBB!

  • 09 Mei 2008 - 21:17

    Heit:

    Wat een zooitje zeg! En dat net nou ik 2 dochters in Suriname heb. Gelukkig hebben jullie inmiddels een ander huis gevonden. Nog heel veel plezier daar en tot gauw XXX

  • 10 Mei 2008 - 16:43

    Vero:

    Mis jou!!!!! Nu nog 22 nachtjes zonder ons (hihi had t nog even nageteld, we hadden verkeerd geteld:P) en dan duik ik weer bij je in bed;) (of jij bij mij, tis nu veel te warm op jouw kamer volgens mij!)..
    Nog even heeeeeeeel veel genieten daar,hopelijk vanaf nu af aan zonder lekkende wc-potten etc.
    Groetjes aan Amy!
    Denk aan je!!
    kuskus

  • 11 Mei 2008 - 08:09

    Lijn:

    He skatje,
    klinkt nog steeds te leuk!!
    Kuss

  • 11 Mei 2008 - 10:25

    Marjolijn:

    Ontzettend veel plezier nog je laatste dagen in Suriname.
    Ik snap helemaal wat je bedoelt met graag weg en niet weg willen. Dat had ik ook heel sterk. Tis een land met veel ups en downs, maar iig een land waar je veel nieuwe ervaringen opdoet!
    En hopelijk kun je achteraf lachen om wat er is gebeurt bij je huurhuis ;)
    No spang.

    Groetjes Marjo

  • 13 Mei 2008 - 19:01

    Karin:

    Liefje!
    Nou nog ff in die bouwval en je bent weer hier, gelukkig!
    Netjes hoor madame, huiswerkbegeleiding:)
    Hier alles dikke primaat! Vandaag weer begonnen met stage, fijn om die schatjes weer ff te zien:) Jij bent bijna klaar! Ik knal nog ff 5 weekies door.. Pop mis je, tot snellll kisskiss

  • 19 Mei 2008 - 16:28

    Chiel:

    wat is er mis en verpauperd! Ik zie dat juist als een positief punt..
    Nog maar een paar daagjes en dan ben je er alweer! En ik lees dat eigenlijk alleen maar in het teken staan van leuke dingen doen! geniet er nog even van .. kusje

  • 21 Mei 2008 - 13:51

    Stef:

    lekker lekker.. al dat pis en gezeik...
    moetniet erger worden.. als je terugkomt kan je tropenervaring op je cv zette.. DAAR DOE JE HET VOOR!

    goed bezig meid.. veel succes nog.. en waar zijn de photos met apen?

  • 26 Mei 2008 - 15:52

    Margriet:

    Hee Esther! Over 6 nachtjes zijn jullie alweer thuis! Is echt heeeel snel gegaan he!! Heel veel plezier nog laatste dagen en geniet ervan!!! Tot snel! :-)
    Liefs margriet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

07 Maart 2010

Het zit er alweer op...!

19 Februari 2010

Sawasdee!

07 Februari 2010

Vervolg!

03 Februari 2010

Foto's!

17 Januari 2010

09/10
Esther

Actief sinds 04 Juni 2006
Verslag gelezen: 124
Totaal aantal bezoekers 38822

Voorgaande reizen:

15 April 2009 - 10 Maart 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: